Knelpunt: vergadering
Tegenwoordig hebben we overal te maken met bezuinigingen; met steeds minder tijd moet er meer werk verricht worden.
In de zorg heb je te maken met mensen die een zorgvraag hebben, deze mensen zijn afhankelijk van de zorg die geboden wordt.
Vergader- uren zijn client- uren, dat wil zeggen dat het betaalde uren zijn waar clienten recht op hebben; als vergadertijd niet efficient benut wordt heeft dit effect op de zorg die wij als begeleider aan clienten kunnen bieden.
Knelpunt in organisatie: het niet- efficient benutten van vergadertijd.
Mijn ervaring, met teamvergaderingen is dat de tijd waarin de vergadering gehouden wordt niet efficient en effectief benut wordt.
Enkele oorzaken:
* de taak van de voorzitter is niet geheel duidelijk, de voorzitter neemt te veel deel aan de vergaderonderwerpen.
* de voorzitter heeft niet voldoende overwicht, geen duidelijke 'leidersrol'.
* vergaderleden hebben te weinig oog voor de aanwijzingen van de voorzitter.
* er wordt niet consequent op 'tijd per onderwerp' gewerkt.
* hoofd- en bij- zaken lopen door elkaar.
* meningsverschillen of het uiten van persoonlijke ervaringen houden een gesprek te lang op gang.
Reactie plaatsen
Reacties
Ik vind het zeker ook dat de vergaderingen beter moeten.
Ik denk dat we moeten streven naar eenvoud,een vaste en duidelijke structuur en een goed voor- zitterschap met herkenning en dus duidelijkheid als resultaat.