Nieuwe ontwikkeling
Deze nieuwe ontwikkeling gaat per 1 januari 2013 van start.
ECD:
In de afgelopen jaren is binnen de ’s Heeren Loo gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw geautomatiseerd zorg- informatiesysteem voor cliëntregistratie, genaamd Plan Care dossier. Heel 's Heeren loo gaat dit systeem gebruiken en gebruikt al onderdelen ervan. ( Caress)
Elke cliënt krijgt één elektronisch dossier en alle medewerkers en disciplines slaan de gegevens van de cliënt in dat dossier op. Onderling kan zodoende gemakkelijk informatie worden uitgewisseld en dat is dan altijd de meest actuele informatie. Het stimuleert een systematische en eenduidige manier van begeleiden en ondersteunen.
Het dossier is niet voor iedereen toegankelijk. Medewerkers kunnen alleen bij de gegevens die relevant zijn voor hun werkzaamheden. Bijvoorbeeld voor de begeleiding van de betreffende cliënten of voor de registratie van gegevens. Het persoonlijke plan is één onderdeel van het dossier.
Waarom deze methode?
De visie in de zorg en ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking is in de afgelopen decennia veranderd. Nu hanteren we de visie dat een mens met ’n verstandelijke beperking niet anders is dan anderen. Hij is een burger en woont temidden van anderen. Daar waar nodig wordt hij ondersteund in zijn dagelijks leven. ’s Heeren Loo heeft hieraan vier waarden gekoppeld;
- verbondenheid
- geborgenheid
- respect
- verantwoordelijkheid
In de ondersteuningsvisie geven we mensen die ondersteuning die zij nodig hebben om volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Zij maken hun eigen keuzes. Hebben/houden de regie over de invulling van hun eigen (dagelijks) leven. Zij hebben hierbij hun sociale netwerken. Daarnaast nemen zij van professionele organisaties zoals de onze diensten af voor persoonlijke ondersteuning.
Deze visie is gemeengoed van onze medewerkers als professionele ondersteuners van de ’s Heeren Loo Zorggroep. Zij geven handen en voeten aan de uitwerking van de ondersteuningsvisie.
Professionele ondersteuning is methodisch. Het Persoonlijk Plan helpt hierbij. Het Persoonlijk Plan is onderdeel van Plan care.
De waarden van 's Heeren loo zijn te herkennen in de opbouw van het Persoonlijke Plan.
1. We zorgen ervoor dat de cliënt de regie voert over zijn bestaan.
2. We gaan op respectvolle wijze met elkaar om.
3. Wij ondersteunen de cliënten bij het aangaan van relaties en in het op eigen wijze vormgeven en uitbouwen van die relaties.
4. Wij ondersteunen cliënten bij het zoveel mogelijk gebruik maken van de voorzieningen in de samenleving.
5. Wij helpen cliënten bij het leren en hun ontwikkeling, gekoppeld aan hun eigen perspectief.
6. Wij ondersteunen cliënten bij het verkrijgen en behouden van gezondheid en veiligheid.
3.1. Uitgangspunten
1. Het Persoonlijk Plan is het plan van de cliënt. Het is niet de vraag of de cliënt betrokken wordt bij het opstellen van het plan maar hoe de cliënt betrokken wordt.
2. Het Persoonlijk Plan gaat uit van het gesprek met de cliënt, de wens en de verwachting van de cliënt staat centraal.
3. Voor elke cliënt is er één plan die door alle betrokken medewerkers (disciplines) gebruikt wordt.
4. De gebruikte taal is eenduidig en goed te begrijpen voor alle betrokkenen
5. Het goed samenwerken rondom de cliënt wordt ondersteund door het werken met het plan.
Elektronisch Cliënten Dossier / ECD
Op dit moment is het project ECD 2012 in volle gang. Dit project houdt in dat iedereen binnen ’s Heeren Loo met een nieuw ECD gaat werken,
namelijk Cares Op korte termijn vind je hier protocollen en
handleidngen voor het gebruik van Caress.
Je leest alles over de voortgang van het project, nieuws en achtergrond informatie op Portal.
Maak jouw eigen website met JouwWeb